Facebook

Khamis, 10 November 2011

Batu Tabasheer Merendahkan Gula Dalam Darah? Wallahualam

Assalamuaalikum wbt

Saya ingin berkongsi pengalaman diri saya sendiri dalam menghadapi masaalah kandungan gula tinggi dalam darah...atau lebih dikenali umum sebagai kenching manis atau diabetes.

6 bulan yang lalu....secara mendadak saya mengalami rabun mata kronic, sentiasa dahaga...kenching yang kerap dan masalah cramp kaki di waktu malam. Ianya berlarutan selama seminggu lebih mengganggu kehidupan seharian saya....dan telah menjadi perangai ego saya ini yang tidak suka pergi ke klinik berjumpa doktor dan memakan ubat modern. Walaubagaimanapun akhirnya saya akur juga dan bertandang ke klinik dan didiagnos sebagai kenching manis. Gula dalam darah saya bacaannya 23.5 mmol/L ..lagi sikit ja nak abis dah table maxima alat tu...memang tinggi gulanya...saya dah ngelabah..kena dah saya kata dalam hati....klinik kasi saya ubat metformin untuk telan hari hari....dah sakit terpaksalah makan ubat

Dengan kesedaran diri yang telah menghidapi sakit diabetes nie...saya pun belilah alat test gula darah di Guardian....so hari hari bleh test sendiri kandungan gula....

So bermulalah process test darah....dan makan ubat klinik

Ini adalah bacaan selepas 2 hari pergi ke klinik turunlah sikit tapi gula masih tinggi...rabun mata masih ada sikit2, dahaga selalu...kencing masih kerap, malam tidur masih cramp kaki


Ini bacaan selepas seminggu...dan ubat dah habis....doktor suruh dtg lagi ...tapi saya nie degil dan tak suka jumpa doktor....agak tinggi tapi rabun dah ok....kencing dah reda sikit...cramp masih ada....

Saya pergi juga jumpa doctor...amik stok ubat lagi seminggu....tapi saya tak makan dah ikut peraturan...degil sungguh saya nie.....lama dah saya tak check darah saya....dan tak peka lagi pada diri.....lepas tu baru2 nie baru terperasan.....minggu lepas....ehh dah tak cramp lagi dah memalam...hidup kembali normal.... emmm alhamdullilah syukur kehadirat Allah SWT....

so tergerak hati saya nak test gula dalam darah....sebelum tido test...test darah tak puasa pun ...makan macam biasa...dan bacaan nya 7.5mmol/L...macam tak percaya gak..tengok carta bacaan - 7 kira kandungan gula normal....Alhamdullilah


nie bacaan kandungan gula saya buat malam nie just sebelum tulis catatan nie....


Saya pun terpikir2 dan imbas kembali apakah rahsianya.....makan adalah control sikit...sikit aja ubahnya pun....kalau buat air kopi tu dari 4 sudu gula kurang ler jadi 3 sudu..hari2 bancuh tu....hehehe...nasik makan gak...bersenam tak ler mana sgt pun ..senam pegang batu jer ler ...masa canai pesanan sahabat....apa yang saya consistant buat ya (selain senentiasa berdoa agar Allah mengkurniakan kesihatan yang baik buat diri saya)...pikir punya pikir....laaa baru teringat...saya selalu pakai batu tabasheer....saya pakai tu mulanya untuk terapi sakit belakang saya....tapi entahlah...sebab itu ja yang consistant saya pakai selama 6 bulan nie....


Wallahualam....semuanya dengan izin Allah jua...padaNyalah kita berserah dan padaNya kita memohon pertolongan. Catatan ini adalah perkongsian pengalaman saya sendiri...saya bukan doktor dan saya sendiri tak suka jumpa doktor dan makan ubat modern doktor....mungkin nampak keegoan saya...tapi itulah saya...nak buek camno ....apa2pun saya kena beringat gak - wa dah kena beb...kena control juga makan dan lifestyle....Allah dah beri warning tu...kena ler beringat kan kan kan :-)

Wallahualam

1 ulasan:

Penerangan Lanjut Sila E-mail ke Alamtunggal@gmail.com