Facebook

Rabu, 5 Januari 2011

Perihal Batu Tabasheer / Tok Wali / Batu Sabun Bunian / Serpentinite






Dan bumi pula dijadikannya rata untuk kegunaan manusia dan makhluk-makhlukNya yang lain:
(Ar-Rahmaan 55:10)


Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan (wahai umat manusia dan jin)? (Ar-Rahmaan 55:13)


Assalamuaalikum wbt

Dengan Izin Allah SWT , dapatlah saya membuat sedikit kajian tentang batu Tabasheer ini.
Ianya bukan sahaja diakui nilai perubatannya di Malaysia malah juga diseluruh Dunia. Dalam pencarian saya apakah nama sebenarnya batu tabasheer ini yang diregisterkan dalam record Geology dunia. Penghasilan saya berhasil dgn membuat penyelidikan di internet dan juga bertanya kepada beberapa pakar batu tersohor mahupun tidak.



Overview

Antara nama lain di Malaysia berkenaan Batu tabasheer ini adalah Batu tok wali dan batu sabun puteri bunian. Di dalam alam geology, batu ini dinamakan Serpentinite kerana dikatakan batu ini coraknya seperti kulit ular yang berkilat kilat. Batu ini dihasilkan hasil dari pergeseran kerak bumi dan banyak terdapat di dasar laut. Ia adalah alteration dari batu kerak bumi dari jenis ultramafic. Composisi mineral di dalam batu ini adalah Magnesium Silicate , antigorites, chrysotile and lizardite. Chemical formula bagi batu ini adalah M3T2O5(OH)4, M = magnesium (Mg), ferrous iron (Fe2+), ferric iron (Fe3+), aluminum (Al), nickel (Ni), manganese (Mn), cobalt (Co), chromium (Cr), zinc (Zn), or lithium (Li); and T=silicon (Si), Al, Fe3+, or boron (B). Ia bersifat alkali. Dalam bumi, character batu ini boleh dikenal pasti melalui kondisi physicalnya yang licin, kilatan seperti cromate dan agak poros (hardness scale antara 2 hingga 5 Mohs) serta warnanya dalam gabungan putih, hijau, kuning, kemerahan, kebiruan dan hitam. Ia juga dikenali sebagai batu jed generasi baru.

Kegunaan

Batu ini amat dihargai diseluruh dunia samada dari segi pembuatan perhiasan mewah ataupun kegunaan bagi perubatan. Ia telah digunakan sejak zaman Inca (America Selatan) sebagai pembuatan bekas takungan dan juga patung patung keugamaan. batu ini juga digunakan oleh orang China diukir dan dibentuk untuk perhiasan mahal bagi golongan bangsawan dan batu permata. Dalam masyarakat Roman lama, batu ini dipercayai boleh menghindarkan sihir dan racun. Dikatakan masyarakat Roman membuat bekas minuman dari batu ini kerana ia akan pecah sekiranya ada unsur racun di dalam minuman yang dituang kedalamnya.

Dikategorikan sebagai semi-precious stone, bagi masyarakat yang mengamalkan Yoga, batu ini dikenali sebagai "kundalini" stone dengan pembawaan Energy Bumi. Ia dapat membantu pengamal yoga dalam menstabilkan kenaikan energy kundalini ke cakra teratas kerana tanpa kawalan, kenaikan energy kundalini yang tak terkawal bisa membawa padah pada pengamalnya.Kepercayaan Masyarakat Assyria lama membawa batu ini dalam persembahan di kuil kuil kerana percaya batu ini berupaya menolong mereka dalam upacara keugamaan mereka (pleasing the Gods).



Berikutan mineral ini bisa menahan tenaga pergeseran antara kerak bumi, kekuatan energy yang dikandung mineral ini adalah amat kuat sekali. Kedudukannya yang mendokong pergerakan mampatan pergeseran bumi dan keupayaannya menghadapi tekanan tenaga process pengeseran tersebut insyallah dapat diadaptasikan dan dimenafaatkan pada manusia sejagat dalam meredakan dan mengubati pelbagai jenis penyakit..insyallah dengan IzinNya jua



Perubatan dan healing properties

Sesungguhnya Allah SWT tidak menjadikan sesuatu itu sia-sia, setiap kejadianNya adalah bagi kebaikan hambaNya juga. Dalam kontex ini, antara kebaikan batu ini adalah seperti berikut

1) Mengstabilkan Aura Diri - Imbangan antara Positive dan negetive Energy badan ( asbab kekuatan Mineral ini dalam menyerap tenaga pergeseran antara kerak bumi)

2) Rawatan alternative secara alami bagi penyakit berkaitan lebihan Acid badan seperti sengal sengal tulang, Gaut, Migrane, Sengugut, Masaalah dalaman perut, paru-paru.

3) Pemangkin Detox badan dan peningkatan kesegaran tubuh badan - (Najis akan menjadi hitam hasil pembuangan toksik dalam badan insyallah)

4) Diabetes - Kenching manis - (kandungan Gula menurun dan stabil selepas terapi pemakaian batu selama lebih 3 bulan)

5) Penyakit berkenaan kitaran haid yang tidak seimbang ( menstrual isues)

6) Natural Pain Killer (http://www.ehow.com/facts_6017079_serpentine-stone-back-pain.html)

Kaedah Terapi Batu Tabasheer

Batu ini dipakai pada tubuh dan menyentuh kulit samada dalam bentuk permata Loket ataupun Cincin. Di Nasihatkan BANYAK MINUM AIR KOSONG apabila menjalani terapi perubatan dgn batu ini...Insyallah




Sila hubungi saya jika berminat memiliki batu permata ini

2 ulasan:

Penerangan Lanjut Sila E-mail ke Alamtunggal@gmail.com