Facebook

Jumaat, 3 Disember 2010

Perihal Senjata Nusantara - Bahagian 1




Sejarah Pesenjataan Nusantara

Senjata terawal masyarakat Nusantara adalah Tombak dari penciptaan tombak maka bercambahlah penciptaan senjata senjata lain seperti Beliung, Kapak, Lembing, Parang/Pedang, Keris, badik, lawi ayam, kerambit dan sebagainya.
Sebelum kehadiran technology metalogy , senjata nusantara adalah dari ketulan batu dan kayu yang dibentuk dan di asah menjadi senjata tajam. Dengan terjumpanya unsur logam di nusantara, persenjataan nusantara telah berubah kepada unsur yang lebih kukuh. Para cendiakawan di-masa tersebut telah membuat RnD dengan pencampuran berbagai bagai jenis logam yang terdapat di kawasan mereka.

Cara pembuatan senjata logam pada peringkat pertama adalah dalam kaedah molding. Bahan bahan logam dicairkan dalam satu bekas relau, kemudian logam cair tersebut dituang dalam longkang kecil yang dikorek pada permukaan tanah. Method ini berjaya menghasilkan bentuk senjata dahulu tetapi ia agak besar, bundar dan tidak kukuh. Kemudiannya para empu berubah kepada kaedah pembuatan melalui lipatan pelbagai logam. Di lipat-lipat berulang kali dalam keadaan panas menghasilkan jaringan logam yang bertindih tindih menguatkan lagi structur senjata. Kemudian kaedah Sepuh pula digunakan iaini penyejukan secara cepat pada logam yang panas menguatkan lagi struktur mata senjata.

Ilmu pemilihan dan pengunaan logam dalam pembikinan senjata pada masa tersebut lebih cenderung pada unsur unsur kesaktian. Sebagai contoh, para empu pada masa tersebut percaya bahawa logam yang turun dari langit mempunyai unsur kesaktian yang tinggi lalu mereka mencampurkan batu meteorite dalam bahan bahan pembikinan senjata mereka. Besi yang berupa tulang juga adalah di-anggap begitu mistik sepertimana kepercayaan kepada besi tulang mawas dan besi tulang singa amat berharga dalam pembuatan senjata dahulu.



Bahan Bahan Pembuatan Senjata Logam traditional - Method Pertama

7 Jenis Besi adalah merupakan bahan utama dalam pembikinan Senjata traditional.

1) Besi Waja - digunakan sebagai Besi Baja - majority struktur pada
senjata

2) Besi Temiang - Merupakan logam berwarna putih atau Kelabu sebagai
penguat Baja

3) Besi Pasir - ketulan logam yany berbentuk pasir - biasa dijumpai di
kaki bukit

4) Besi Batu - Ketulan logam berbentuk batu kesil - biasa dijumpai di
atas bukit

5) Besi Kursani - Batu berbentuk logam kekuningan (hematite) - berunsur
sulferik

6) Besi Tahi Bintang - Meteorite - sumber nickel, uranium - kepercayaan
mistikal

7) Besi Leleh - batu panchur - di percayai sebagai unsur kekebalan

Antara bahan lain yang juga menjadi pilihan empu senjata terdahulu adalah seperti berikut

1) Emas, Perak dan tembaga - sebagai penambahan Nilai senjata dan anti-
kebal

2) Besi Kuning - anti-kebal

3) Besi Wali - untuk mengelak karat - Berunsur seperti Stainless Steel

4) Besi Tulang - Mawas atau Singa - sebagai unsur Bisa.

Untuk mengenal pasti Besi tulang Mawas, apabila besi ini dibakar pada api yang kuat, besinya akan berasap dengan kuat dan asap ini amat beracun manakala besi Tulang Singa pula, apabila dibakar ia akan terbakar dan menghasilkan percikan api seperti bunga api. Di sebabkan unsur bisanya, hanya para empu yang terpilih sahaja akan bersetuju untuk mencampurkan besi tulang dalam pembikinan senjata mereka. Maka, senjata berunsur besi tulang ini adalah amat tinggi nilainya disebabkan amat kurang dihasilkan dan rumit/bahaya pembuatannya. Dikatakan para empu menghadapi risiko buta, lumpuh, koma atau maut bila menggunakan tulang mawas ini.

Bahan Bahan Pembuatan Senjata Logam traditional - Method Kedua

Besi 7 Pa
Method pemilihan bahan pembuatan senjata berdasarkan pepatah lama

"Dimanakah kekuatan seorang panglima...adakah pada tubuhnya atau pada kerisnya....akan tetapi tidaklah antara keduanya melainkan pada huruf Pa."

Maka, dengan menurut kepercayaan pada unsur logam logam yang bermula dari huruf PA bisa menghasilkan kekuatan dan semangat juang yang kuat pada pemakainya. Maka antara logam logam pilihan seperti..puting parang patah, perisai perang pecah, pahat patah dsb. Dikumpul sebanyak 7 jenis dari sumber yang berlainan, digabungkan dengan besi waja dalam menghasilkan senjata.

Bersambung di bahagian-2 - Pembuatan Senjata

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Penerangan Lanjut Sila E-mail ke Alamtunggal@gmail.com